دیتا سیستم آموزش

 نرم افزار، سخت افزار،شبکه و طراحی سایت

سال 1400 منتظر شما در این سایت هستم

فروشگاه دیتا سیستم

دیتا سیستم فروش انواع سیستم های کامپیوتری

به سایت ديتا سيستم خوش آمديد دیتا سیستم در زمینه کامپیوتر ، نرم افزار، سخت افزار، شبکه ، فروش انواع سیستم های کامپیوتری و طراحی سایت فعالیت می کند. سایت دیتا سیستم شامل آخرین ، بهترین، جدیدترین ، ناب ترین، تازه ترین، مفیدترین، جنجالی ترین ، عجیب ترین ،شگفت انگیز ترین، به روزترین خبرها و تازه های دنیای آموزش و پرورش - نرم افزار، سخت افزار- اینترنت – IT- تکنولوژی – سلامتی – عکس - بانك سوال- ايرانگردي - ايران شناسي - دانستني ها - سخنان و حكايات - طنز جوك و اس ام اس - موزيك ، موسيقي و آهنگ - كامپيوتر و اينترنت - دانلود نرم افزار دیتا آزمون - سوالات تستی- شعر و سخن و آموزشي - هنر و هنرمندان با تشكر مديريت سايت ديتا سيستم مرتضي فتوحي

طراحی سایت های حرفه ای،آموزشی و تبلیغاتی در اسرع وقت توسط دیتا سیستم

Error
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_languages, 1


USB نوع C را بهتر بشناسید!

لپ‌تاپ جدید اپل دارای یک پورت USB Type-C تک و تنهاست. اما الحمدلله این دفعه دیگر این استاندارد مختص اپل نیست! همه می‌توانند به خوبی و خوشی از آن استفاده کنند؛ بدون دعوا با اپل بر سر حق پتنت! این یک پورت جدید و سریع است و در آینده‌ای بسیار نزدیک جای پورت‌های قدیمی را دردستگاه‌ها می‌گیرد.
این پورت جدید USB با پورت‌های جدید دیگر در هم تنیده شده‌ است. برای مثال با USB 3.1 برای افزایش سرعت و USB Power Delivery برای انتقال بهتر انرژی از طریق اتصال usb.
usb نوع c یک نوع اتصال دهنده جدید است.
این پورت یک نوع اتصال‌دهنده باریک و جدید فیزیکی است که می‌تواند انواع و اقسام usbها را ساپورت کند.
از بین استانداردهای مختلف usb، ما با usb نوع A بیشتر آشنا هستیم. گرچه ما از usb1 به usb2 و از usb2  به usb3 رسیده‌ایم، اما هنوز هم پورت usb نوع A را می‌توان بیش از سایرین در اطرافمان یافت! این پورت سنگین و اعصاب خردکن است.
به شخصه چندین کابل usb از این نوع را بخاطر اینکه برعکس وارد دستگاه کرده‌ام به خاک سیاه نشانده‌ام!
همیشه یکی از آرزوهایم این بود که بتوانم به همان راحتی که جک 3.5 میلی‌متری هدفون را وارد دستگاه می‌کنم، usb را هم متصل کنم، اما زهی خیال باطل!
البته زهی خیال تا حدودی باطل! چون با اختراع usb نوع C دیگر لازم نیست کابل را بچرخانید. چون از هر طرف که بخواهید، می‌توانید کابل را به دستگاه متصل کنید. این یکی از آرزوهای من بود که برآورده شد. آرزوی دیگرم اختراع موتور سیکلت پراید است. وای که اگر ساخته شود چه شود! دیگر من و همه هموطنانم خوشبخت‌ترین افراد دنیا خواهیم شد!
بله عرض می‌کردم.
به‌خاطر قطور بودن usb های قدیمی، در گوشی‌ها و تبلت‌ها از پورت‌های micro usb و  mini usb استفاده می‌شود و یکپارچگی این اکوسیستم پر استفاده را به هم می‌زند. حالا با ارایه این پورت جدید به اتحاد usbهای مختلف نزدیک شده‌ایم و احتمالا این دیگر پایانی است بر وجود مینی و میکرو usbها. چرا این حرف را می‌زنیم؟ زیرا usb نوع c بسیار کوچک است. اندازه آن در حد یک سوم یک پورت usb نوع A است.
usb-type-c-first با وجود این پورت جذاب و جدید، شما دیگر فقط و فقط یک کابل احتیاج خواهید داشت. خواه برای شارژ کردن گوشی‌تان از طریق یک شارژر usb باشد یا برای انتقال اطلاعات از هارد به لپ‌تاپتان! این پورت در عین کوچکی، بسیار قدرتمند و سریع است.
این بسیار هیجان انگیز است! دیگر نیازی به انواع و اقسام کابل‌های تبدیل انواع usb به یکدیگر نخواهید داشت. یک کابل واحد برای همه کارهای شما کافیست! این پورت شگفت‌انگیز حتی می‌تواند با اتصال به رابط، به عنوان خروجی HDMI یا VGA عمل کند! پس می‌توان با توجه به امیدی که این پورت برای کم کردن تعداد پورت‌های روی لپ‌تاپ‌ها در دل ما ایجاد کرده، انتظار داشت که لپ‌تاپ‌ها در سال‌های آینده باریک‌تر و زیباتر گردند.
سوء استفاده اپل از این پورت هم در نوع خودش جالب و حیرت‌انگیز است! اپل می‌گوید برای استفاده از این پورت در مک‌بوک جدید، شما به یک جعبه کوچک که چند تبدیل را می‌تواند برای شما ارائه دهد، نیاز دارید. چون ما رؤسای اپل بسیار باانصاف بوده و مدام نگران جیب مشتری‌‌هایمان هستیم، قیمت این جعبه کوچک را بسیار اندک تعیین کرده‌ایم. قیمت ناچیز 79 دلار! یعنی با حق دلالی برادران دلال زحمتکش (خداقوت!) این جعبه تبدیل، حدود 300 هزارتومان قیمت خواهد داشت!
بله درست شنیدید. رقمی بسیار بالا برای یک رابط چندگانه! شرط می‌بندم که از این مبلغ حداقل 75 دلارش برای اپل سود خالص است و اپل زیر 4 دلار برای ساخت این جعبه تبدیل خرج کرده است! چون سیاست این کمپانی مبتنی بر شکستن کمر مشتری بوده و هست! من یکی که به نشانه اعتراض دیگر آی‌فون نخواهم خرید.
همچنین امیدواریم روزی اپل و لایتنینگ را حذف کرده و بجای آن از usb نوع c استفاده کند.
iPhone-5-lightingانتقال انرژی از طریق پورت usb
خوشبختانه همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پورت usb نوع c توانایی power delivery را دارد. البته همه انواع آن دارای این ویژگی نیستند. اما توانایی پشتیبانی از آن را دارند.
در حال حاضر هر پورت usb2 توان انتقال 2.5 وات را دارد. این برای گوشی کافی است. اما برای یک لپ‌تاپ نیاز به 60 وات توان داریم و یک پورت سریع‌تر و قوی‌تر. اما با داشتن ویژگی usb power delivery، این نرخ به 100 وات می‌رسد که خیلی خوب است. همچنین این ویژگی 2طرفه است، پس یک دستگاه می‌تواند هم انرژی بفرستد و هم دریافت کند. و این اتفاق می‌تواند در همان لحظاتی رخ دهد که دستگاه در حال انتقال اطلاعات از طریق همان کابل است! کروم بوک جدید گوگل هم مثل مک‌بوک جدید اپل از این پورت به عنوان درگاهی برای شارژ خود بهره می‌برد. پس دیگر دوره حمل شارژرهای عجیب و غریب برای لپ‌تاپ‌ها به پایان رسید و شما با شارژر گوشی خود قادر به شارژ کردن لپ‌تاپتان هم هستید. با متصل کردن لپ‌تاپتان به یک مانیتور خارجی (نه ساخت خارج، منظورم همان اکسترنال خودمان است!)می‌توانید همزمان با دیدن فیلم در صفحه نمایش بزرگ، لپ‌تاپتان را هم شارژ کنید. البته توجه داشته باشید که برای این کار باید هم دستگاه و هم کابل از usb delivery پشتیبانی کنند. اصلا این پورت انگار آمده که همه را از شر چندین نوع کابل راحت کند. خدا خیرش بدهد.
usb3.1 و usb نوع c
usb3 به صورت نظری توان انتقال اطلاعات با سرعت 5Gb بر ثانیه را دارد. در حالی که این مقدار در usb3.1 به 10Gb بر ثانیه، یعنی 2برابر افزایش پیدا کرده‌است. این سرعت برابر با سرعت نسل اول Thunderbolt است.
usb نوع c همان usb3.1 نیست. در واقع شکل خاصی از اتصال‌دهنده است و فناوری داخلش می‌تواند usb2 یا usb3 باشد.
مثلا در تبلت نوکیا N1، از usb2 در قالب usb نوع c استفاده شده است. کاش حداقل یک usb3 روی آن می‌گذاشتند! به هرحال این تکنولوژی‌ها بسیار به هم نزدیک و مرتبطند.
سازگاری با نسل‌های قبل
پورت usb نوع c با نسل‌های قبلی سازگار نیست، اما خود usb به کار فته در آن با نسل‌های قبل سازگار است. شما نمی‌توانید یک کابل usb قدیمی را به یک پورت usb نوع c وصل کنید یا یک کابل usb نوع c را به یک پورت usb قدیمی وصل کنید. اما نباید به طور کامل از پورت‌های قدیمی ناامید شوید! چون usb3.1 هنوز از نسل‌های قدیمی پشتیبانی‌می‌کند. این مانند نشاندن مایکل شوماخر پشت وانت پراید است! مسلما او نمی‌تواند تمام هنر خود را در رانندگی با این لگن چرخ‌دار به نمایش بگذارد!
بگذریم. به هرحال با وصل کردن یک کابل usb3.1 به یک پورت قدیمی، استعدادش را حرام می‌کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک تبدیل، از اتصال پورت usb نوع c و انواع قدیمی نهایت لذت را ببرید!
همانند کروم بوک گوگل، بسیاری از نوت بوک‌ها در آینده‌ای نزدیک هم دارای usb نوع A و هم usb نوع c خواهند بود.
usb نوع c یک جهش بزرگ است. بالاخره اپل هم حاضر شد یک‌بار عین آدم از استاندارد‌ی غیر از استاندارد‌های من‌درآوردی‌اش استفاده کند! شاید روزی برسد که دیگر لایتنینگ طرفداری نداشته باشد و ببینیم که در آی‌فون و آی‌پد هم از usb نوع c استفاده شده است، اما این برای شرکتی صادق است که به حرف طرفدارانش گوش دهد، نه یکی مثل اپل! پس به نظر من، نه تنها بعید است، بلکه محال است!

Add comment


Security code
Refresh